Het creëren van draagvlak is belangrijk. Je hebt binnen (en buiten) een organisatie altijd te maken met verschillende partners. Elke partner met zijn eigen (grond)houding, uitgangspunten en overtuigingen. Daarom is het belangrijk om vooraf een leidraad vast te leggen. Maar hoe pak je dit nu aan?
Jouw vraagstuk en doel zijn het vertrekpunt
Wat wil je precies aanpakken of veranderen? Wat is het uiteindelijke doel? Formuleer zo duidelijk en helder mogelijk het antwoord op deze twee vragen:
- Wat is het probleem dat je wilt oplossen?
- Wat moet er na afronding veranderd zijn?
Deze uitwerking heb je nodig voor je volgende (belangrijke) stap. Namelijk, breng jouw partners echt in kaart.
Wie zijn de partners?
Partners zijn mensen of organisaties die je tegenkomt in dit proces. Het is belangrijk om deze groepen heel helder in kaart te brengen. Ik doe dit zelf altijd in een groep betrokkenen. In een sessie van maximaal twee uur geef ik jou het inzicht. Daarbij heb ik aandacht voor:
- Met welke mensen en organisaties heb je te maken?
- Wat is de grondhouding per persoon of organisatie? In de grondhouding beschrijf je hoe de persoon of organisatie staat tegenover het vraagstuk.
- Welke uitgangspunten deel je of welke kansen zie je in de communicatie?
- Welke ‘pijn’ punten kun je vooraf al inschatten waar je in je communicatie iets mee moet?
De uitwerking kun je letterlijk in beeld brengen. Op één heldere pagina heb je direct overzicht. Je weet met wie je rekening moet houden, waar je kansen liggen, maar ook waar er nog werk aan de winkel is.
Als je dit allemaal in kaart hebt gebracht wil je dit natuurlijk vertalen naar een communicatiestrategie. In een volgende blog wil ik hier wat dieper op ingaan.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In februari 2020 is het thema: Het creëren van draagvlak.