Heb je al goede voornemens voor het nieuwe jaar? 1 op de 3 organisaties heeft nog geen uitgedachte contentstrategie of planning. Zonde, want een goede aanpak brengt je veel. Het zorgt voor focus, duidelijkheid en je krijgt meer inzicht in wat je doet. Het is ook goed voor jouw eigen motivatie en je voelt je minder overvallen als er weer iets moet worden gepost. Kortom, je gaat veel gerichter te werk.
Stukje geschiedenis – waarom zo’n focus op online communicatie?
De afgelopen 10 jaar heeft de consumptie van informatie een grote verandering doorgemaakt:
- Mensen lezen minder en willen zien en ervaren
- Persoonlijke communicatie wordt steeds belangrijker
- Mensen willen nog meer dan ooit ergens bijhoren en hebben last van de ‘Fear of missing out’
- Beeld, en met name video, scoren steeds beter
- Veel mensen kunnen niet meer zonder hun smartphone.
Mensen (in het algemeen) zijn dus ‘hooked’ aan hun smartphone en social media kanalen. Aanvullend is daar ook nog de coronacrisis, waardoor mensen meer dan ooit thuiswerken en contact met vrienden en familie onderhouden via Teams, Zoom, Google Meet etc. Je zou zeggen dat het niet mogelijk was, maar het afgelopen jaar is het online gebruik nog meer toegenomen. Online communicatie is daarom extra noodzakelijk om als organisatie zichtbaar te blijven voor jouw doelgroepen.
De kracht van goede content
Goede content is meer dan alleen een post maken op de ‘standaard feestdagen’ of door online een inhaakkalender te downloaden. Het gaat om jouw verhaal, richting ‘jouw’ mensen. Voor een goede contentstrategie moet je de situatie goed analyseren. Waar zit jouw uitdaging en hoe ga je deze oplossen? Wie is jouw doelgroep en wat wil deze groep zien? Bepaal een heldere lijn in jouw aanpak en probeer je daar aan te houden. En tot slot: evalueer. Online communicatie zorgt voor direct inzicht, maak hier gebruik van.
Werk met aantrekkelijke thema’s
Om structuur te brengen in je content is het aan te raden om te werken met aantrekkelijke thema’s. Zo breng je structuur in je content en zorg je ook voor duidelijkheid richting de ontvanger. Je kunt ook diverse thema’s door elkaar laten lopen, maar zorg dan wel voor een herkenbaar element per item.
Brainstormen maar!
Je hebt jouw doel en doelgroep goed in beeld gebracht, je hebt nagedacht over een structuur en mogelijk over thema’s. Dan is het tijd voor het inkleuren. Een brainstorm brengt je verder. Hoe kun je jouw informatie in beeld brengen? Probeer verschillende uitingen uit en kijk wat het beste werkt bij jouw doelgroep. Brainstormen kun je natuurlijk doen met collega’s, maar ook alleen kun je prima brainstormen.