Start actief persbeleid

Inleiding
Hoe ga je om met lastige vragen van de pers? En met negatieve reacties op social media? Wanneer is het wel slim om zelf de media te benaderen?

Een actief persbeleid geeft een concreet antwoord op deze vragen en meer. Het opstellen van een actief persbeleid is slim, je kunt namelijk (in rust) nadenken over de beste strategie.

Deze aspecten passen in een actief persbeleid:

1. Ken je (belangrijkste) persrelaties binnen je eigen stad en daarbuiten

  • Opstellen van een adressenlijst
  • Plan om altijd up-to-date te zijn (elke 6 maanden bestand bijwerken

2. Opstellen van een workflow voor:

  • Categorie rood: zeer groot media issue
  • Categorie oranje: gemiddeld media issue
  • Categorie groen: kleine media vraag
  • Categorie goud: Je wilt zelf iets terug zien in de media!

3. Waarborgen van de kwaliteit

  • Starttraining, omgaan met media
    (medewerkers die gevraagd kunnen worden als woordvoerder)
  • Starttraining, omgaan met social media en het opstellen van (media) berichten
    (medewerkers, minimaal 2 á 3 personen om te voorkomen dat je als organisatie kwetsbaar bent).
  • Vervolg plan, jaarlijks trainen

4. Aandacht voor medewerkers:

  • Interne richtlijnen, hoe om te gaan met vragen van de media?
  • Interne workflow communiceren, wie heeft welke rol
  • Kort communicatieplan, hoe informeren we medewerkers tijdens een media-issue?

5. We gaan voor “Goud”:

  • Actieve perskalender (kwaliteit, gaat voor kwantiteit)
  • Opmaak persberichten en persverklaringen
  • Formuleren kernboodschap en beschrijving toon-of-voice.

Hulp nodig?  
Stuur een mail naar info@loucommunicatie.nl en ik geef je graag alle uitleg.

 

Scroll to Top