De gebruikers van TikTok zijn zeker niet meer uitsluitend de jongeren, maar het is (nog) wel de belangrijkste doelgroep van dit platform. Overweeg je om aan de slag te gaan met TikTok dan is mijn advies om eerst een paar weken rond te kijken. Kijk goed welke video’s werken en welke niet. Je zult zien dat het met name draait om creativiteit. Pas ‘reverse learning’ toe en leer van de jongeren die al een tijd actief zijn op TikTok.
Voor de vakantieperiode heb ik een geschreven over “influencers”. Juist bij TikTok maak je ook gebruik van echte mensen. Het is dan ook belangrijk om in jouw overweging na te denken welke ‘echte’ mensen je kunt gebruiken in jouw TikTok-strategie. Wil je al bestaande TikTok-ers strikken? En zo ja, wat zijn jouw ideeën daarbij en hoe realistisch is dat? Of zet je juist mensen in vanuit je eigen organisatie die passen bij het platform en de doelgroep.
Een (Nederlands) voorbeeld
Wist je dat het Rode Kruis actief is op TikTok? En zeker niet onverdienstelijk. In september 2019 zijn ze gestart en nu hebben ze al ruim 62.000 volgers. Dat zijn alleen nog maar de volgers. Er zijn veel meer mensen die de filmpjes voorbij zien komen. Een groepje ‘jonge’ medewerkers beheren het account en hebben hierin de vrije hand gekregen. De filmpjes zien er wellicht niet zo gelikt uit en dat is ook helemaal niet de bedoeling. Ze spreken de juiste taal van het platform. Dat is belangrijk. Op grappige wijze geven ze tips en tricks op het gebied van veiligheid, EHBO en natuurlijk corona. Sommige filmpjes worden wel meer dan 12.000 keer bekeken. Dat is natuurlijk een prachtig resultaat. Probeer daar maar eens een ander soort campagne tegenover te stellen die hetzelfde effect heeft bij de doelgroep jongeren.
Middagje TikTok?
LOU communicatie overweegt om een kennismakingsmiddag TikTok te organiseren. Om jou kennis te laten maken met de nieuwe mogelijkheden van dit platform. Deze maand inventariseer wie er eventueel mee wil doen. Dus heb je interesse? Stuur een mail naar info@loucommunicatie.nl.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In september 2020 is het thema: TikTok.