In mijn vorige blog over TikTok heb ik een voorbeeld gedeeld van het Rode Kruis. TikTok kun je op diverse wijze inzetten voor jouw communicatie doelen. Denk bijvoorbeeld ook aan werving en selectie. Bekijk dit voorbeeld.
De bouw is wauw
Ook in de bouw zoeken ze heel veel mensen. Op TikTok is “De bouw is wauw” gelanceerd. Natuurlijk volledig gericht op jongeren. Waarbij er aandacht is voor de doelgroep en het medium. Het is slim gedaan. Ze maken gebruik van de Netflix serie “La Casa de Papel”. Basis voor de campagne is het nummer “Bella Ciao” wat regelmatig te horen is in deze serie. De bouw heeft een eigen versie van dit nummer nl: “De bouw is wauw”. Bouwvakkers laten zelf (aan de hand van grappige filmpjes) zien wat er nou zo ‘wauw’ is aan de bouw.
Op TikTok is het gemakkelijk om geluiden van elkaar over te nemen. Dus het nummer “de bouw is wauw” bereikt een steeds groter publiek die er ook zelf actief mee aan de slag gaan. Je gaat dus niet zenden, je zet in op interactie en dat werkt extra sterk. Daarbij is er ook aandacht voor een crossmediale aanpak en kom je direct op een goede website uit waar je verder kunt als je overweegt om carrière te maken in de bouw.
Vertaling naar het onderwijs of de zorg?
Wist je dat er heel wat leerkrachten actief zijn op TikTok? En verplegers? In feite zijn zij de “influencers” om meer te laten zien over het vak. Op een wijze die daarbij ook nog aansprekend is voor de jongere doelgroep. En het mooie is, het wordt nog zeer weinig toegepast. Je moet ook wel een beetje lef hebben en durven los te laten. Want de echte “TikTokkers” moet je hun gang laten gaan. Dat is wellicht spannend, maar dat is nodig voor de geloofwaardigheid.
Durf jij de stap te zetten en te onderzoeken of TikTok een tool kan zijn in jouw wervingsvraagstuk? Ik ben heel erg nieuwsgierig.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In september 2020 is het thema: TikTok.