Net als elke zoekmachine indexeert YouTube informatie. Er is echter één belangrijk verschil. YouTube kan niet (op basis van de video) zien waar de video over gaat. Wat dat betreft is YouTube volledig afhankelijk van de informatie die jij geeft.
Informatie over jouw YouTube-film kan je geven op de volgende drie aspecten:
- Titel
- Beschrijving
- Tags
In deze blog wil ik je concrete tips geven voor de titel en de beschrijving. Deze punten zijn ook direct zichtbaar bij je video. Tags behandel ik in de laatste blog van 25 november. Dat is meer gericht op de ‘achterzijde’ van je video.
Goede titel – 5 tips
Persoonlijk houd ik van korte en compacte teksten en titels, maar bij YouTube moet je juist anders denken. Hoe meer informatie jij geeft, hoe beter jouw video vindbaar is voor de juiste doelgroep. Daarom deze vijf praktische tips om tot een goede titel te komen.
Tip 1: Geef zoveel mogelijk informatie
YouTube haalt informatie op aan de hand van jouw titel, beschrijving en tags. Een goed gevulde titel laat YouTube weten waar de video over gaat. Dit verhoogt jouw vindbaarheid. Wil je jouw titel overzichtelijk houden? Dan kan je | ook werken | met deze streepjes (sluisteken). Je kunt 100 tekens kwijt in je titel, probeer deze zo effectief mogelijk in te zetten.
Tip 2: Gebruik de juiste zoekwoorden
Waar wil je op gevonden worden? Als voorbeeld een video van een basisschool in Rotterdam. Kan als titel gebruiken ‘Neem een kijkje in onze school’, maar dat zegt niet zoveel. Beter is: Bekijk de LOU school in Rotterdam | wij bieden communicatieonderwijs | vanaf 2 jaar | ieder kind is welkom
Tip 3: Werk met cijfers in je titel
Mensen vinden niets prettiger dan lijstjes, dus op ‘5 tips hoe je…’ wordt sneller geklikt dan bijvoorbeeld: ‘hoe maak ik een slimme titel op YouTube?’
Tip 4: Titel en Thumbnail werken samen
Op YouTube is het belangrijk dat de titel en de thumbnail (het kleine plaatje voordat de video start) goed op elkaar aansluiten. De thumbnail kan je ook zelf maken, bijvoorbeeld in Canva.
Tip 5: Kies de woorden die passen bij de doelgroep
Maak je content voor jongeren? Of juist ouderen? Zorg dat je de juiste woorden gebruikt waarin de doelgroep zichzelf herkent.
Goede beschrijving – 5 tips
Jouw beschrijving is heel erg belangrijk. Het is één van de belangrijkste informatiebronnen van YouTube om jouw video mee te indexeren. Vaak zie ik korte en incomplete beschrijvingen als ‘kijkje op onze school’. In de beschrijving kun je 5000 (!) tekens kwijt, dus probeer deze zo goed mogelijk in te zetten.
Tip 1: Unieke beschrijving
Zorg dat elke video een unieke beschrijving heeft. Je video’s zijn dan namelijk makkelijker te vinden via zoekopdrachten en onderscheiden zich beter van vergelijkbare video’s.
Tip 2: Gewoon taalgebruik
Leg in de eerste paar tekstregels uit waar de video over gaat. Zorg dat je hiervoor zoekmachinevriendelijke trefwoorden en gewone taal gebruikt.
Tip 3: Aanvullende informatie
Gebruik de rest van de tekst (de tekst die verschijnt nadat gebruikers op ‘Meer weergeven’ hebben geklikt) voor extra informatie, bijvoorbeeld waar je kanaal over gaat, links naar social media etcetera.
Tip 4: Promoot andere video’s
Doe ook suggesties voor andere video’s in je beschrijving. Bijvoorbeeld naar een eigen video die gerelateerd is aan het onderwerp. Op deze wijze hou je de kijker ook vast binnen je eigen content.
Tip 5: Voeg interactie toe
In het beschrijvingsveld kun je alleen tekst invoeren. Dat betekent echter niet dat deze beschrijving saai moet zijn. Je kunt interactieve elementen toevoegen waarmee je meer weergaven genereert, samenwerkingen onder de aandacht brengt en abonnees werft.
- Gebruik tijdstempels om kijkers direct naar belangrijke delen van langere video’s te laten gaan.
- Link naar playlists met gerelateerde video’s.
- Vergeet niet https:// voor alle webadressen te zetten, zodat ze klikbaar zijn.