Vorige maand ging mijn blogserie over influencers. Deze maand wil ik de focus leggen op de ambassadeurs uit jouw organisatie. Namelijk jouw collega’s, leidinggevenden of wellicht jijzelf. Zoals ik al aangaf in de laatste blog over influencers, de eerste influencers die je kunt binden zijn medewerkers van je bedrijf.
Begin met observeren
In de eerste fase ga je observeren, kijken en rondvragen. Wie is er actief op social media? Wie heeft affiniteit met LinkedIn, Instagram of Facebook? Wie kan er vol enthousiasme vertellen over het bedrijf, over jullie diensten? Wie zou een goed ‘gezicht’ kunnen zijn voor de organisatie? Een directeur is mooi, maar soms is het juist ook heel verfrissend om een medewerker te vinden die in eerste instantie minder zichtbaar is voor de buitenwereld. Je hoeft de focus niet te leggen op één persoon. Breng gewoon eerst in kaart wat je ziet. Denk in je achterhoofd alvast aan verschillende doelgroepen.
Als voorbeeld: werk je bij een woningcorporatie, dan vinden de huurders het waarschijnlijker leuker om meer te horen van de wijkmeester dan van de directeur. Ander voorbeeld, werk je in het onderwijs, dan is een startende leerkracht wellicht een ander geluid dan de directeur van het schoolbestuur. Je kunt in een gemeente de wethouder aan het woord laten, maar wellicht is er een uitgesproken inwoner die meer over jouw stad kan laten zien.
Wat zijn je doelen?
Naast het observeren en het in kaart brengen denk je ook na over de doelen. Soms heb je al een helder doel voor ogen, maar soms kan de juiste persoon je ook op een nieuw en fris idee brengen. Dat is prima. Je kunt ook (een paar) verschillende doelen hebben. Maak voor jezelf een eerste schets. Waarin je de doelen benoemt, maar ook waarin je in kaart hebt gebracht welke mogelijke collega’s een rol kunnen spelen in dit proces.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juli 2020 is het thema: van collega naar ambassadeur.