na onboarding

Van onboarding naar offboarding

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In mei 2019 is het thema: “Onboarding – het binnen houden van de juiste mensen”.

Van Onboarding naar Offboarding

Ondanks als je goede zorgen gaat je collega toch jouw organisatie verlaten. Onboarding veranderd dan in offboarding. Waarom is het belangrijk om ook juist dan te investeren in een vertrekkende collega? En hoe doe je dat slim? Wil je de overige blogs van deze maand terug lezen? Onder deze blog zie je de linkjes.

Waarom investeren in een vertrekkende collega?

Je kunt een vertrekkende collega zien als een ambassadeur die andere potentiele collega’s weet te enthousiasmeren om bij jou te solliciteren, of wellicht iemand die je zakelijk nog eens tegenkomt of iemand die ooit weer terug keert. Onderzoek heeft aangetoond dat de wijze waarop medewerkers vertrekken voor een belangrijk deel bepaalt hoe zij terugkijken op hun werkgever. Deze ervaring kun je dus ook terug zien in je imago.

Hoe ga je hier slim mee om? Praktische tips:

  • Zorg voor een exit gesprek en ga hier serieus mee om.
  • Organiseer altijd een afscheidsmoment.
  • Overleg met de collega hoe dit afscheidsmoment er uit kan zien, zorg voor maatwerk.
  • Zorg voor een persoonlijke speech en spreek je waardering uit.
  • Maak niet constant grappen, in de trant van “dan ben je er toch niet meer bij”.
  • Communiceer het vertrek tijdig naar collega’s.
  • Probeer er voor te zorgen dat werkzaamheden persoonlijk kunnen worden overgedragen.
  • Help bij de volgende carrièrestap, schrijf bijvoorbeeld een persoonlijke recommodation of geef een referentie.
  • Probeer contact te houden.
  • Nodig ook oud-collega’s eens uit bij een event.

Terug lezen?

Blog 1 binnen is niet altijd binnen
Blog 2 hoe overleef je de eerste week?
Blog 3 ontwikkel een wij-cultuur

Tot slot
Met regelmaat maakt LOU communicatie een plan voor de onboarding. Heb je hulp nodig? Twijfel niet en stuur een e-mail naar info@loucommunicatie.nl.

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top