Aanpakgedragsverandering

Vervolg – effectieve gedragsverandering

Heb je inmiddels het doelgedrag en je doelgroep goed in beeld? Dan is het tijd voor de volgende stap in jouw aanpak voor een effectieve gedragsverandering. Lees voor de volledigheid blog 3 “zo start je een effectieve gedragsverandering” terug.

Dit werkt niet

Een relatief simpele communicatieaanpak is niet de oplossing. Tevens heeft het ook weinig zin om met feitelijke argumenten de ontvanger te overtuigen. Gedragsverandering moet je op een andere wijze oppakken, maar hoe?

Dit zijn een aantal mogelijkheden

Er zijn verschillende manieren om te komen tot gedragsverandering, een kleine opsomming van de mogelijkheden:

  • Breng in kaart welke emoties er spelen, en maak hier gebruik van in je communicatieaanpak.
  • Creëer een idee over wat ‘men’ vindt. Realiseer je dat mensen onbewust de mening zoeken van de groep. Denk aan ambassadeurs.
  • Wees optimistisch, zorg voor het juiste framing.
  • Zorg voor continuïteit en bevestiging.
  • Neem niet gelijk te grote stappen, vier kleine successen en maak kleine stapjes in het proces.
  • Mensen willen graag (onbewust) leren, gezien worden en/of ruimte hebben voor initiatief. Maak hier gebruik van.
  • Je kunt keuzes ook onbewust beïnvloeden. Denk aan nudging, priming enz.

Het is in ieder geval belangrijk dat je een plan maakt waarbij de doelgroep centraal komt te staan. Je moet weten wat er echt leeft. Daarbij is het ook belangrijk dat je consequent blijft in je aanpak en dat je stap voor het stap het effect zichtbaar maakt.

Tot slot

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of heb je hulp nodig? Twijfel niet een stuur een e-mail naar info@loucommunicatie.nl.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema.
In september 2019 is het thema: “Gedragsverandering”.

 

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top