Vier uitgangspunten om jouw collega’s te enthousiasmeren om content te maken

Vier uitgangspunten om jouw collega’s te enthousiasmeren om content te maken

Hoe krijg je het voor elkaar dat jouw collega’s actief bijdragen gaan en blijven leveren voor de social media kanalen? In mijn eerste blog deze maand zijn we gestart met stap 0, het inventariseren van de mogelijkheden met daarbij de organisatie van een ‘what’s in it for me?’-bijeenkomst om medewerkers nieuwsgierig te maken.

Mijn ervaring is dat medewerkers graag willen meewerken en blijven meewerken als er:

  • duidelijkheid is wat er van hen wordt verwacht;
  • als zaken goed en strak zijn geregeld;
  • als mensen voldoende vrijheid krijgen;
  • als mensen inzicht krijgen in het effect.

Duidelijkheid; wat gaan we doen?

Mijn klanten adviseer ik altijd om te werken met een contentkalender. Natuurlijk om de continuïteit van content te kunnen waarborgen, maar ook om er zeker van te zijn dat er voldoende afwisseling is in het contentaanbod. Als voorbeeld, wil je content gaan maken vanuit jouw kernwaarden, dan is het wel belangrijk dat elke kernwaarde terug te vinden is in je content.

Wat daarbij helpt zijn vaste items of rubrieken. Elke maand een school centraal, een medewerker in beeld of een quote van een huurder. Het zijn allemaal items die je vooruit kunt maken en realiseren. Vaste items zijn ook voor medewerkers een handige leidraad bij de realisatie van content. En natuurlijk houd je in je contentkalender ook ruimte voor spontane en actuele content.

Ik begeleid redactievergaderingen waar dat nodig is. In overleg met de klant kan mijn inzet variëren. Van eenmalig tot een vast aanspreekpunt voor een langere tijd. Zo neem ik mensen echt mee in de mogelijkheden en kan ik ze enthousiasmeren.

Goed en strak geregeld

Ik zorg er altijd voor dat klanten goed en strak kunnen starten. Met een duidelijk stramien voor de opmaak, afspraken over hashtags-gebruik, een goed werkend planningsbord, volledig ingerichte social media kanalen en toegang voor de juiste mensen. Het lijkt heel basic, maar ik zie dat dit vaak niet goed is geregeld en dat zorgt ervoor dat mensen snel afhaken. Wat daarbij ook belangrijk is zijn concrete afspraken van de werkgever, hoeveel tijd mag er besteed worden aan contentcreatie bijvoorbeeld.

Vrijheid

Afspraken, planningsborden en een stramien voor de opmaak… haalt dat de spontaniteit er niet een beetje uit? Nee hoor, als je daarna durft om jouw mensen vrij te laten in hun contentcreatie. Mijn ervaring is: hoe ruimer de kaders om in te spelen, hoe beter de content. Ik vind het helemaal niet storend om verschil in content te zien, als de overkoepelende insteek maar zichtbaar blijft.

Inzicht in de effecten

Eén van mijn klanten werkt met verschillende mensen die content leveren. Eén persoon vindt het lastig om content te maken en is erg kritisch over zijn eigen bijdrage. Niet nodig, want we zien in de statistieken dat juist zijn bijdragen erg goed scoren. Met dit inzicht kijkt hij nu anders naar zijn werk. Hij krijgt er plezier in, want het heeft effect. Neem jouw redactieleden serieus, laat de cijfers zien en complimenteer ze ook regelmatig als ze met creatieve ideeën komen. Probeer er echt een team van te maken.

Scroll to Top