Wat is jouw verhaal? Mijn ervaring op scholen

Wat is jouw verhaal? Mijn ervaring op scholen

Ze werd een beetje hopeloos en riep op een gegeven moment: “Het is hier gewoon nooit saai!”. Dat zijn voor mij de beste momenten in een brainstormsessie met een team als we zoeken naar het verhaal van een bepaalde school. Dat is hét moment dat mensen afscheid nemen van de algemene containerbegrippen en uit eigen ervaring gaan vertellen waarom ze elke dag uit hun bed komen om juist op deze school les te geven. Je krijgt geweldige verhalen over leerlingen, de samenwerking onderling en het contact met ouders. Verhalen die deze school maken tot wat het is en verhalen die het verschil maken.

Ultieme cliche op je gevel

Deze verhalen zijn vaak ook ‘het bewijs’ van de containerbegrippen die de school op de gevel heeft staan. ‘Uitdagend onderwijs’ bijvoorbeeld. Ik vind het ook niet zo’n probleem als scholen in eerste instantie grijpen naar clichés en containerbegrippen. Het is een fijne methode om je gedachten in grote lijnen mee te ordenen. Maar je moet daarna nog wel een aantal stappen zetten en dat wordt vaak vergeten. De bewijsvoering is eigenlijk het belangrijkste. En ja, dan mag je zelfs de ultieme cliché op je gevel schroeven. Als je maar echt kunt laten zien waar dat uit blijkt.

Onderzoek doen

Mijn ervaring is dat scholen (na mijn aanpak) gerichter gaan kiezen voor iets anders. De brainstormsessie met het team staat niet los. Het maakt deel uit van een groter geheel. Ik laat de school ook altijd onderzoek doen bij bestaande ouders, maar ook bij toekomstige ouders. En ik doe zelf onderzoek naar de andere scholen in de wijk. Vaak hebben de scholen zelf het idee dat de buurtschool het beter doet op het gebied van profilering, maar regelmatig is dat slechts een gevoel en geen realiteit.

Twinkelende ogen

Ik breng deze facetten samen en maak dan een concreet plan van aanpak voor de school met daarbij ‘het verhaal van de school’. En dit verhaal is voor mij altijd heel erg belangrijk als ik dit presenteer aan de teamleden. Als ik twinkeling zie in de ogen, dan hebben we de juiste toon te pakken. Dan is dat de lijn die we willen uitstralen naar buiten. Is die twinkeling er niet? Dan is het ook simpel, dan moet ik weer aan het werk om echt die essentie te vinden.

Zoals ik al eerder aangaf, als een team het niet ziet zitten dan heeft het ook echt geen zin. Ze moeten er blij van worden en met enthousiasme het verhaal van de school (in hoofdlijnen) kunnen en willen delen met hun eigen netwerk.

Aanpakken alle communicatiemiddelen

Na het vaststellen van de strategie ondersteun ik de scholen ook met het aanpassen van alle communicatiemiddelen naar de nieuwe aanpak. Ook help ik bij het opzetten van nieuwe communicatiemiddelen, zoals bijvoorbeeld social media kanalen.

Het onderwijs is een prachtig en tastbaar voorbeeld, maar ik doe dit ook voor heel veel andere partijen. Mijn eigen bewuste keuze is dat het altijd organisaties zijn die mensen raken in hun dagelijks bestaan.

“Organisaties met een goed hart voor de mens, daar ga ik voor.”

Scroll to Top