Webteksten - heb je ook aandacht voor SEO?

Webteksten – heb je ook aandacht voor SEO?

Als je teksten gaat schrijven voor jouw website, is het slim om na te denken over de SEO. SEO is een afkorting en staat voor Search Engine Optimisation ofwel zoekmachine optimalisatie.
Google (maar ook andere zoekmachines) ‘rankt’ websites om ervoor te zorgen dat de lezer de juiste informatie kan vinden. En wat we allemaal willen is als eerste naar voren komen op Google.

Op de eerste rang

Nou de is de eerste rang niet altijd realistisch, maar je kunt er wel aan werken om hoger te komen op de Google resultatenlijst. Nu is SEO optimalisatie best ingewikkeld. Het is een specialistisch vakgebied. Dat komt mede omdat de ‘spelregels’ van SEO met regelmaat veranderen en omdat er ook niet een kant en klaar lijst beschikbaar is van wat je moet doen. Wil je echt het maximale uit SEO halen? Dan adviseer ik om een specialist naar de website te laten kijken.

Paar simpele tips

Echter, er zijn natuurlijk ook een aantal (simpele) tips die je direct zelf al kunt toepassen op jouw website. Google kijkt grofweg naar 5 elementen op je webpagina’s: URL van je pagina,  Titel van je pagina, (Sub)koppen in je tekst, vette woorden en de ‘gewone’ tekst. Dus deze praktische tips kun je zelf al toepassen:

  1. Weet op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt en gebruik ook deze woorden in de teksten op jouw website.
  2. Het is handig om het zoekwoord te noemen in de koppen van jouw tekst.
  3. Het is altijd beter om eerst de tekst te schrijven met het doel de lezer zo goed mogelijk te helpen en daarna pas te kijken of het zoekwoord waarop je wilt ranken al in de tekst voorkomt. Vaak is dit al zo.
  4. Probeer alle afbeeldingen op jouw website en naam (de alt tekst) te geven.
  5. Voeg relevante interne links toe.
  6. Verfris regelmatig jouw pagina’s en zorg voor ‘leven’ op jouw website.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In november 2020 is het thema: teksten voor de website. 

 

Scroll to Top