Welke influencer past bij jou?

Welke influencer past bij jou?

In mijn vorige blog gaf ik al aan dat je een influencer moet kiezen die past bij jouw doelgroep, doel en organisatie. Je moet de juiste balans vinden tussen bereik, interactie met de doelgroep en met name of deze persoon wel past bij jouw organisatie en doelen.

Persona

Het laatste (passen bij jouw organisatie en doelen) is veruit het belangrijkste. Het is dan ook niet verstandig om als eerste te gaan kijken naar het bereik. Dat komt later. Start eerst met het beschrijven van een persona. Vorige maand heb ik hier al een blogserie over geschreven, klik hier als je deze terug wilt lezen. Aan de hand van deze persona ga je op zoek. Je zoekt een persoon, die past binnen jouw profiel. Maak hiervan een shortlist. Aan de hand van deze shortlist maak je een verdere overweging en kijk je naar het bereik en de interactie met de doelgroep. Dat wil zeggen, is de influencer actief, positief, past de stijl van communiceren bij jouw organisatie enzovoorts.

Macro, Micro?

Neem ook het volgende in overweging. Soms is het juist goed om je te richten op een kleine niche. Iemand die perfect past bij jouw vraagstuk. Wil jij bijvoorbeeld jouw gemeente op een andere wijze presenteren aan de inwoners? Dan hoef je niet te zoeken naar een influencer met een landelijk bereik. Of ben je bezig met het neerzetten van jouw schoolbestuur als de leukste van de regio, dan wil je iemand die communiceert met de juiste mensen. Namelijk, onderwijsmensen uit jouw regio. Dat is veel waardevoller dan landelijk of internationaal bereik.

Welke rol wil je?

In jouw persona-omschrijving moet je ook aandacht hebben voor ‘de rol’ die je de influencer wilt geven. Je kunt namelijk op verschillende manieren omgaan met influencer marketing. Enkele voorbeelden zijn bijvoorbeeld: de expert, de analist, de verbinder of juist toch die bekende Nederlander? De rol is een belangrijk ingrediënt om de juiste influencer te vinden.

In mijn volgende blog sluit ik (voorlopig) dit thema af. In deze laatste blog wil ik het hebben over “Hoe ‘versier’ je een influencer?”, want jij kunt het wel een perfecte match vinden, maar is dat wederzijds?

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juni 2020 is het thema: influencers.

Scroll to Top