Content maken kost tijd. Maar als je het slim aanpakt kun je tijd besparen en ook jouw plezier in de realisatie vergroten. In deze blog de 6 concrete stappen die ik adviseer.
Stap 1: Ontspan…
Nee we gaan niet over op yoga, maar ik zie veel mensen verstarren als het gaat over contentcreatie. Er is vaak geen idee hoe iets aangepakt moet worden en welke verhalen echt interessant zijn. Social media is een beetje spelen en het is een kwestie van gewoon doen. Ontdek wat werkt voor jou, jouw organisatie en jouw doelgroep. Heb je een post die niet goed wordt gelezen? Boeie… de volgende wordt wellicht wel beter opgepakt. Daarbij heeft het altijd (veel) tijd nodig om te groeien op social media.
Stap 2: Wie ben jij? Wat heb je te vertellen?
Even los van content en socials: welke organisatie ben jij en wat wil je vertellen aan jouw doelgroep? Start daarmee voordat je überhaupt gaat nadenken over content. Breng dit zo helder en concreet mogelijk in kaart.
Stap 3: Maak keuzes
Ik heb het al eerder aangegeven, je hoeft niet overal zichtbaar te zijn. Je ziet mij echt niet op TikTok bijvoorbeeld. Bedenk goed welke social media kanalen bij jou en jouw doelgroep passen. En start klein, je kunt altijd nog iets extra’s erbij gaan doen.
Stap 4: Ga brainstormen
Probeer duurzame formats te bedenken waarbinnen je content gaat maken. Een kijkje achter de schermen, vragen aan, of een top 5 zijn allemaal concrete formats waarbinnen jij je eigen content kwijt kunt. Maak het persoonlijk en fun.
Stap 5: Maak het jezelf gemakkelijk
Werk met een contentkalender en gebruik slimme tools.
Stap 6: Plan, do, check, act
Evalueer minimaal elk half jaar hoe het gaat. Niet zo zeer qua bereik, maar vooral hoe het met jou gaat. Welke content schud je zo uit je mouw en waar moet je voor ploeteren? Geloof me, het is voor de lezer ook zichtbaar of jij content hebt gemaakt met plezier of niet. Durf ook dingen aan te passen of iets anders te proberen.
Ik weet dat veel organisaties worstelen met een goede contentplanning die echt aansluit bij het bedrijf. Wist je dat ik ook een hele praktische training geef aan organisaties die hier een plan voor willen ontwikkelen? Binnen één dag(deel) ontwikkelen we samen een social media plan dat echt staat als een huis. Wil je hier meer over weten? Stuur me gerust een bericht.