Heb je de blogs van afgelopen maand ’video onderdeel van jouw communicatiestrategie’ al gelezen? Je kunt hier al een goede basis uithalen, maar deze maand zetten we een volgende stap. De laatste tijd ben ik nog bewuster dan ooit met video bezig en alles wat daaromheen hangt.
Meer behoefte aan visuele communicatie
Video wordt steeds belangrijker in jouw communicatiestrategie. Mensen hebben meer behoefte aan visuele communicatie. Waar voorheen een leuke foto nog voldoende was, draait het nu om video. In alle soorten en maten. Van Instagram Reels, TikTok tot YouTube. En vergis je niet, video is geschikt voor elke leeftijd.
Op dit moment ben ik ook betrokken bij een project voor senioren. Juist in dit traject maken we gebruik van video om een ingewikkelde boodschap gemakkelijk en toegankelijk over te brengen. Dat wordt door de doelgroep gezien en gewaardeerd. Het idee dat alleen jongeren veel filmpjes kijken moet je loslaten.
De cijfers
Het aantal mensen dat dagelijks naar YouTube kijkt groeit. In 2019 keken er nog 2,4 miljoen mensen dagelijks naar YouTube, in 2020 waren dat er 2,8 miljoen, een groei van 14%. Er zijn totaal 9,1 miljoen YouTube-gebruikers in Nederland.
Zoekmachine
Daarbij zien we ook dat YouTube steeds meer wordt gebruikt als zoekmachine. Als voorbeeld: mensen kopen een nieuw huishoudelijk apparaat. Over het algemeen kijken ze niet naar de handleiding, ze slaan ook Google over en zoeken direct op YouTube naar een instructiefilmpje hoe het apparaat werkt. Sterker nog, vaak hebben ze dat filmpje al bekeken voordat ze het apparaat hebben aangeschaft. Vertaal dat eens naar je eigen bedrijf. Welke processen kan jij in beeld brengen?
Concrete tips
Ik dacht tot een half jaar geleden ook: “Zet het maar op YouTube, dan linken we daar wel naar”. Maar juist omdat YouTube steeds vaker de rol van Google overneemt is het belangrijk dat jouw video’s met de juiste zoekwoorden gevonden kunnen worden. Deze maand geef ik je concrete tips die je direct kunt inzetten om de vindbaarheid van jouw video’s op YouTube te vergroten.