Zo bereik je jongeren op de arbeidsmarkt

Zo bereik je jongeren op de arbeidsmarkt

Zoek jij jongeren voor vakantiewerk? Of wil je juist jongeren inspireren om te kiezen voor jouw vakgebied? Deze maand heb ik je verschillende tips gegeven hoe je jongeren het beste kunt bereiken.   

Arbeidsmarktcommunicatie draait om storytelling. Jongeren willen niet lezen over een bedrijf of branche. Ze willen het zien en ervaren. Je bent dan ook in je aanpak op zoek naar een goede mix tussen jouw eigen verhaal, wat spreekt de jongeren aan en tevens een opvallend element ten opzichte van jouw concurrenten.

Hoe communiceren jongeren?

Jongeren kiezen voor andere communicatievormen dan ‘oudere generaties’. Het voeren van een telefoongesprek vinden jongeren de allergrootste drempel. Bijna net zo erg als een online zoombijeenkomst met mensen die ze niet kennen. Toch sluiten veel vacatures nog af met een telefoonnummer waar mensen naar kunnen bellen voor aanvullende informatie.

Daarnaast nemen veel jongeren niet de moeite om een website te bezoeken (laat staan lezen) en mailen… zelfs dat heeft niet de eerste voorkeur. Maar wat dan wel? WhatsApp is een perfect middel om het eerste contact te leggen. Het is een krachtige tool die je op diverse manieren kunt inzetten tijdens je aanpak. En natuurlijk de socials, het liefst met video.

Wat doe je dan op de socials?

Socials is eigenlijk een heel ruim begrip, want je kunt er nog steeds alle kanten mee op. Ik heb al diverse tips gegeven deze maand. Werk bijvoorbeeld met (jonge) ambassadeurs uit je eigen bedrijf, geef jonge medewerkers de ruimte om TikToks te maken, zorg voor een ‘take-over’ waarbij jongeren kunnen zien hoe de werkvloer er ‘echt’ uitziet of organiseer bijvoorbeeld op Instagram een Q and A. Wat je ook doet… doe het goed. Het bouwen aan jouw merk als werkgever kost tijd, vergelijkbaar met de tijd die je nodig hebt om een nieuw merk te lanceren.

Voor en door jongeren

De truc is in ieder geval om de campagne niet te maken voor jezelf, maar voor de jongeren die je wilt bereiken. Voor een deel kun je dat zelf bedenken en invullen, maar probeer juist de jonge mensen uit jouw organisatie (of daar buiten) te betrekken.

Wil je meer weten over arbeidsmarktcommunicatie, social media of jongerencommunicatie? Stuur een mail naar info@loucommunicatie.nl.

Scroll to Top